ankeopreis.reismee.nl

Een nieuw avontuur!

Ik weet nog goed dat ik samen met Jorrin terug van Kaap de goede hoop reed langs Simonstown. Een mooie zomeravond na een van de vele geweldige dagen in Zuid-Afrika. We reden in onze gehuurde gele Kia Picanto over de weg direct naast de zee, waar het water tegen de rotsen klotste. We zeiden toen tegen elkaar dat dit niet onze laatste grote reis zou zijn. En geen woord daarvan was gelogen: We gaan naar Zuidoost-Azië!

We zullen 29 september vertrekken en 1 oktober, voor 6 of 8 weken gaan werken in het weeshuis Sunrise te Kathmandu in Nepal. Daarna vertrekken we al reizend richting Thailand waar Thijs en Remi zich voor een paar weken gaan wagen aan de Aziatische cultuur, natuur en het reizen als backpacker. Tot slot reizen wij tot 19 maart 2014 rond in Zuidoost-Azië met als eindbestemming Bangkok. De route? Die leggen we nog niet vast. We hopen dat ervaren backpackers en locals ons naar de mooiste landen, steden en plekjes weten te wijzen. Natuurlijk nemen we de tips van onze vrienden en familie uit Nederland die er al zijn geweest ook mee!

Het project waar we gaan werken is een weeshuis in Kathmandu. De oprichter van het weeshuis was iemand met veel lokale contacten en had goede netwerken binnen de Nepalese overheid. Enkele jaren na de oprichting is hij helaas overleden en daarmee zijn alle fondsen en subsidies stopgezet. De kindjes in het project werden daarna verzorgd door 2 substituut moeders, Kalpana en Ama. Tot vorig jaar probeerden zij het project draaiende te houden door dagelijks te gaan bedelen voor geld en eten. Dit is nu gelukkig grotendeels verleden tijd. De situatie uit het verleden heeft ertoe geleid dat de kinderen weinig structuur en regels kennen. Het doel van het weeshuis is om ervoor te zorgen dat de kinderen in de loop der tijd meer respect, verantwoordelijkheid en zelfwaarde ontwikkelen. Overdag gaan de kinderen naar school En kan je als vrijwilliger meehelpen met werkzaamheden in het weeshuis zoals schoonmaken, schilderen of tuinieren. Het is vaak ook mogelijk om overdag Engelse les te geven op de school. ‘s Avonds bestaan de activiteiten vooral uit het helpen van de kinderen met hun huiswerk. Tot slot is Individuele begeleiding van enkele kinderen erg belangrijk. Enkelen hebben namelijk duidelijke gedragsproblemen, waardoor ze moeite hebben op school.

Volledige beschrijving van het project kun je hier vinden:
Indrukwekkend ervaringsverslag van het weeshuis: