ankeopreis.reismee.nl

Bangladesh

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de lieve en gezellige berichtjes. Leuk om te lezen en te horen dat jullie met mij mee lezen. Het is ondertussen een tijdje geleden dat ik iets heb geschreven en ik heb weer ontzettend veel indrukken opgedaan! Wat een bijzondere landen en wat een tegenstellingen tussen Bangladesh en Thailand. Ik vind het lastig om een land, zo bijzonder als Bangladesh, in woorden (en foto\'s) te vangen, maar ik heb een poging gedaan:

Daar staan we dan, nog maar tweehonderd meter verwijderd van het volgende avontuur: Bangladesh. Wanneer we ons visum aan willen gaan vragen worden we door verschillende mensen tegengehouden. De grenzen naar Bangladesh zitten de komende drie dagen dicht vanwege een staking en politieke omstandigheden. We besluiten toch maar zelf navraag te gaan doen bij de douane, een kop thee, een gesprek over de dijken in Nederland en ruim anderhalf uur verder horen we dat we Bangladesh toch vandaag in mogen. Na een uitgebreide ondervraging door de customs van Bangladesh om toch maar vierdubbel te checken dat we Ă©cht geen journalisten zijn hebben we dan toch eindelijk ons visum in handen!

De trein naar Khulna vertrekt over drie uur en we zitten al op het station te wachten want wie niet op tijd een kaartje heeft, heeft geen zitplek in deze antieke trein. Even rustig een boekje lezen terwijl we op de trein wachten zit er alleen niet in, want we zijn omringd door bijna zestig mensen die niets meer doen dan staren. Sommigen vragen waar we vandaan komen en bedanken ons uitgebreid of giechelend wanneer we hierop antwoorden. Wanneer het aantal starende mensen toe blijft nemen besluit een agent de mensen weg te sturen. Het gestaar gaat echter, hoewel van een paar meter afstand meer, gewoon door. Gelukkig, daar komt de trein aan.

Eenmaal in Khulna gaan we op jacht om een tocht door de Sundurbans te boeken. But we choose an inconvenient time. Enkele dagen geleden is het reisadvies voor Bangladesh veranderd: “Alle niet-essentiĂ«le reizen worden afgeraden” en we begrijpen steeds beter waarom. Hoewel ons niks naar is overkomen zijn er in de afgelopen dagen driehonderd mensen vermoord. Er zijn twee politieke partijen aan het vechten. Een leider van een van deze partijen heeft recentelijk de doodstraf gekregen en er zijn meerdere protesten gaande om deze man in leven te houden. Nadat een jongen ons heeft geholpen een zo’n protest te mijden nodigt hij ons uit voor een kopje thee bij hem thuis. We lopen met hem mee en krijgen de lekkerste melkthee met wentelteefjes speciaal voor ons gemaakt door zijn moeder.

Om 6:30 worden we gewekt door de ronkende motoren van onze boot. Vandaag gaan we het Sundurban gebied in. We varen over een brede rivier waar we onze eerste rivierdolfijn en krokodil missen. Tja.. Jorrin en ik zijn nog niet getraind in dieren spotten. Wanneer we bij het uiterste puntje van Bangladesh aankomen gaan we met twee gewapende mannen een stukje van het grootste mangrovebos ter wereld verkennen. Wij gaan op tijgerjacht
. En dit keer zijn we een klein beetje bang want we lopen door een gebied waar de Bengaalse tijger nog in het wild leeft. We flopperen door de klei en modder waardoor allebei onze slippers het begeven en we gaan dus op blote voeten verder. Flopperdeflop, flopperdeflop. ‘Helaas’, wederom geen tijger gevonden, maar dat is misschien maar goed ook wanneer je te voet op pad bent! Wel een verse tijgerpoot afdruk, telt dat ook een beetje?

Wanneer we bij de bussen komen om naar onze laatste bestemming in Bangladesh te gaan horen we dat alle bussen naar Dhaka geannuleerd zijn. Gelukkig blijkt er, zoals wel vaker in Bangladesh, dat je met wat aanhoudingsvermogen en geduld toch op je bestemming aan kunt komen. Met tickets op naam van Philip en Eesabelle stappen we iets later dan gepland toch in de bus naar Dhaka en arriveren we diezelfde avond in de hoofdstad. Zouden we hier dan de eerste toerist van heel Bangladesh tegen het lijf lopen? We volgen de toeristische high lights van de lonely planet om toch nog iets mee te krijgen van deze chaotische stad voordat we ons naar Thailand begeven. Echter hoe toeristischer het volgens de lonely planet zou moeten zijn, des te lokaler lijken we terecht te komen. We banen ons een weg over de veel te drukke fruit –en groente markt, langs het fort, door dit bijzondere land. Bangladesh: een land waar je negen banken af moet voordat je geld uit de muur krijgt, een land waar je na een aanrijding gewoon door kunt rijden zolang je auto het nog doet, een land waar een brug van negen boomstammetjes wordt gemaakt, een land waar de toeristen zeldzamer zijn dan de tijgers en bovenal een ontzettend arm land met een prachtige natuur en een hele vriendelijke en gastvrije bevolking.