ankeopreis.reismee.nl

Thailand

Waauw! We lopen rond in Bangkok en kijken onze ogen uit. We kunnen hier daadwerkelijk weer de dingen kopen die we willen kopen, er zijn restaurants met Westers eten én er is kerstverlichting door de hele stad. Ik ben echt even in de zevende hemel beland, wat een luxe na Bangladesh! In onze eerste dagen lopen we veel over marktjes, zien we veel goud en Budha’s bij het Royal Palace en genieten we van het uitzicht over deze wereldstad onder het genot van een cocktail in de skybar.

Nadat we zijn geacclimatiseerd in deze toch wel wat luxere omgeving dan waar we de afgelopen maanden in zaten reizen we verder naar Kanchanaburi. In Kanchanaburi klimmen en klauteren we rond bij de Erawan Waterfalls en maken we een rit over The Death Railway langs de Hellfire pas. De death railway is een rails die is aangelegd door krijgsgevangen die onder de meest verschrikkelijke omstandigheden hebben moeten werken en waarbij meer dan 100.000 doden zijn gevallen. Na deze treinrit stappen we in het bootje bij de Floating Markets. Alle klanten en winkeltjes drijven in bootjes rond en zodra je ergens naar kijkt word je letterlijk door de verkopers aan de haak geslagen en kom je bijna niet meer onder een onderhandelingsprocedure uit.

Ondanks dat er hier en daar wat kerstlampjes te vinden zijn in Chiang Mai voelt het niet helemaal als kerst. De hele familie zit in Nederland, het zonnetje schijnt en de lekkere kerstchocolaatjes ontbreken. Wél heb ik een kerstmuts, heeft Remi voor een minikerstboom en wat cadeautjes gezorgd en sta ik, hoewel zonder papa, de hele dag in de keuken. Vandaag heb ik een kookcursus. We gaan naar de lokale markt om uitleg te krijgen over de groenten, kruiden en natuurlijk ook om inkopen te doen voor onze gerechten. En na een hele dag kokkerellen heb ik een aantal hele lekkere Thaise gerechten leren maken! Dus toch lekker eten deze kerst J.

Na een massage bij een bedrijfje dat ex-gedetineerden helpt weer een plek in de samenleving te krijgen en na nog een ontzettend lekker kerstdiner zijn we helemaal klaar voor onze jungletrekking. Na de lunch beginnen we aan onze wandeling naar het dorpje, een flinke klim waar ik onderweg mijn hoofd aan een bananentros stoot, meer jungle wordt het niet! We arriveren in een dorpje zonder elektriciteit, spelen weerwolven bij het kampvuur, genieten van de mooie sterrenhemel en overnachten in een bamboehutje, brrrrr! Op de tweede dag trekken we verder door de jungle, springen we over riviertjes en stenen met risico op natte voeten, balanceren we over boomstammen en genieten we van een duik in de veel te koude waterval. De gids heeft voor iedereen zelf stokjes gemaakt zodat we onze noodles opgerold in bamboebladeren niet met onze handen hoeven te eten! Nadat we de olifanten hebben gevoerd en een meisje door een olifant was geduwd met zijn slurf omdat hij jaloers was dat zijn vriendje een banaantje kreeg was het tijd om te gaan raften. Eerst een stukje white water rafting en daarne met zijn allen op een halfzinkend bamboevlot verder naar het eindpunt.

Yeay! New years eve in Bangkok! We proberen ons een weg te banen bij het veel te drukke Countdown podium. Na een tijdje geven we het op en besluiten we een klein stukje buiten de menigte op een trapje neer te ploffen. Gelukkig maar want niet veel later breekt er in het midden van de menigte een gevecht uit. Gelukkig is er veel politie en is het redelijk snel weer onder controle. 10… 9… 8… 7… 6… 5… 4… 3… 2… 1… !!!! Wauw !!! Het vuurwerk knalt de lucht in. Daar sta ik dan in Bangkok te genieten van alles wat er om me heen gebeurt. Happy New Year everyone! De laatste week in Thailand brengen we door op het eiland Ko Samui. Lekker genieten van zon, zee en strand, massages een tourtje naar Ko Tao om te snorkelen en genieten van het uitzicht over het drie eilanden punt. Daarna reizen we terug naar Bangkok om Thijs en Remi uit te zwaaien en vanuit daar weer verder te kunnen reizen naar Cambodja. We zijn precies op tijd weg om de rellen in Bangkok te ontwijken, gelukkig maar! Ondertussen zijn we veilig in Cambodja aangekomen, daarover later meer!

anoniem M

Hoi juf Anke,
ik heb je site eens bekeken en ik vond jouw verhalen echt super! ook zo cool dat je van alles hebt gedaan zoals onder die waterval duiken. Ik vind het altijd heel leuk als je ons verhalen vertelt over de kinderen in Nepal en alle andere plaatsen waar je bent geweest!

heel veel groetjes van: mij tot dinsdag